Cara Kendalikan Emosi Ibu yang Miliki Anak Kecil


Membesarkan anak-anak yang masih kecil, yang pelbagai ragamnya.

Pada masa yang sama kita nak uruskan hal rumah tangga, mengemas, memasak, membasuh, mengemop, menyimpan, memasak lagi, mengemop lagi, pun menyapu lagi.

Nak pula urusan perihal bisnes kecil kecilan, nak follow up customers, nak deal, nak buat bayaran, nak key in data, nak buat ads, nak restock, juga nak buat kerja hakiki makan gaji, update filings, check semua yang mesti dikemaskini. .

Anak kecil lagi. Ada yang mudah menangis, kejap kejap nak mengamuk. Ada yang sukar beralah, kejap kejap ada yang menjerit. Ada yang asyik melekat. Ke mana pergi, mesti nak berdukung.

Kita dah kemas ruang depan, baru nak ambil mop, dah bertabur semula lego di ruang lantai. Baju semua dah siap berlipat, alih-alih dah ditarik ke bawah. Elok nak tidur tengah malam, tiba-tiba ada anak cakap, ' Mama, kakak lapar. Nak makan nasi,'  Dah kena bangun lagi. Entah-entah pukul 1 pagi belum boleh tidur lagi.

Begitulah kejadian bila dikelilingi anak-anak kecil yang baru kenal dunia. Semua benda takkan habis.

Esok bangun repeat rutin sama lagi.

Tapi kita sebagai mak. Nak sangat spend time dengan anak-anak. Nak bagi ada sentuhan ibu. Nak prepare almost everything untuk anak. Yang sebolehnya biarlah anak-anak membesar di depan mata kita.

Pendek kata semuanya kita nak buat. Pasti. Pasti perjalanannya amat melelahkan.

Yang sampai suatu saat, kita terduduk sendiri. Memikirkan banyak benda tak setel lagi. Ada yang menangis menyalahkan diri. Terasa gagal menjadi ibu mithali. Selepas semuanya kita bagi. Kita rasa tak bergunanya diri.

Para ibu yang dihormati,
Anggaplah pengalaman ini suatu perjalanan. Yang kita mesti lalui. Dalam membesarkan insan. Yang akan membesar membentuk peribadi yang penuh kebanggaan.

Nanti, bila anak-anak dah besar. Dah boleh urus diri sendiri. Dah ada hidup sendiri. Percayalah, ibu pasti akan rindu saat ini. Saat di mana kita adalah everything. Kitalah hero yang sentiasa ada untuk menyelamatkan.

Pernah saya bertanya pada emak, 'Macam mana mak buat? Dulu kitorang anak anak mak berderet semua kecil lagi. Umur lebih kurang sebaya. Macam mana mak handle semuanya?'

Kami lapan beradik semuanya.

Dan mak hanya menjawab, 'Buat sekadar mampu je. Yang lain Allah akan tolong.'

Pesan mak, jaga diri sendiri. Sebab anak-anak perlukan seorang ibu yang stabil emosi. Bila rasa letih, rehatlah. Jangan paksa diri. Ada ruang, bangunlah dan siapkan kerja semua.

Bila kita terlalu penat, kita mudah nak marahkan anak. Diorang kecil lagi. Belum faham apa yang betul, apa yang salah. Kita, jaga diri.

Bila kita tenang, semua akan senang. Pedulikan cakap orang. Mereka tak tahu apa yang kita sedang berperang.

Sebab anak-anak perlukan seorang ibu yang tenang. Anak-anak perlukan seorang ibu penyayang. Bila seisi rumah riang, bahagia pun datang.

Berbahagialah kerana anak-anak sihat walafiat. Bila mereka melompat, maknanya mereka sihat.

Bersyukurlah. Kerana ramai ibu di luar sana yang berendam air mata. Bila melihat anak terlantar sahaja.

Betapa ramai manusia lain, yang sabar menunggu bertahun lamanya, untuk menimang cahaya mata.

Ingat, bukan semua orang Allah pilih jadi mak. Because we are the chosen one.
.

No comments:

Post a Comment