Bila kita tengok perut dia, kita dah tahu ada something wrong dengan perut dia

Institut Pediatrik, HKL. 7/6/2017

Dah lama mama pangkah tarikh tu dalam kalendar. Tarikh untuk Hana Humaira jalani ultrasound. Untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan pembedahan Portal Renal Shunt tempoh hari.

'Bila kita tengok perut dia, kita dah tahu ada something wrong dengan perut dia,'

'Apa maksud doktor?'

'Sepatutnya kita menjangkakan selepas 2 bulan perutnya akan mengempis, urat hijau dah tak timbul, dan saiz limpa mengecil. Tapi melalui ujian ultrasound yang kita buat, kita tak nampak apa yang sepatutnya kita nampak,'

'So for this time being, what can I do to help her?'

'Nothing. I'll talk to the specialist about this case. You just wait a call from us soon,'

Krik krik krik.

Macam tu je habis seharian tunggu beratur kat klinik dari pagi sampai petang. Keputusan yang tak tahu kesudahan. Humaira suka sangat buat mama suspen.

Petang tu lepas setel hal di hospital, papa sempat singgah beli basikal untuk Humaira di Chow Kit. Bila mama tanya, papa jawab, 'Kita tak tahu selama mana Allah bagi kita jaga Humaira, selagi mampu selagi tu kita akan buat Humaira bahagia.'

Sudah lama mama tak menulis pasal Humaira. Bukan seorang dua yang bertanyakan tentang Humaira. Ada yang pm, wasap, call, ada yang datang melawat dekat rumah. Terima kasih banyak-banyak atas keprihatinan semua. Bukan tak mahu update pasal Humaira, tapi tak tahu nak tulis apa. Risau juga kalau2 mengundang air mata.

Humaira makin baik dari sehari ke sehari. Much better. Makin aktif. Makin bertambah selera makan. Kalau sebelum ni Humaira makan nasi sebutir dua. Ya sebutir dua. Bukan semulut dua. Seakan tiada selera makan. Hidanglah apa sahaja. Semua Humaira geleng. Ingatkan sekadar takde selera, tapi rupa-rupanya Humaira sakit. Jahilnya mama sebelum ni. Tak dapat detect yang anak sendiri ada masalah. Maafkan mama, sayang.

Sekarang mama ambil cuti untuk jaga Humaira. Seronoknya hati bila dapat tengok anak membesar depan mata sendiri. Cuti masih berbaki 3 minggu. Lepas tu kena kerja semula. Harap sangat kesihatan Humaira juga makin bagus.

Sejak mama ambil cuti, tak pernah sekalipun Humaira jauh dari mama. Humaira banyak kuarantin dalam rumah. Tak pergi tempat ramai orang. Tak bersesak dalam mall. Apatah lagi nak jejak pasar malam. Humaira cepat rimas. Bila panas Humaira akan menangis. Kalau tak cukup tidur pun boleh menangis. Bila dah mula menangis susah nak berhenti. Mama memang nak elak Humaira dari menangis. Sebab bila nangis akan bagi tekanan pada Humaira. Makin seksa nak bernafas. Kadang nangis sampai takde suara.

Memang jalanan hidup Humaira tak sama dengan kawan sebaya. Humaira special. Special sangat. Bukan niat mama papa nak halang kehidupan kanak-kanak Humaira, tapi keperluan Humaira berbeza. Orang lain mungkin tak faham. Tapi cukuplah dengan apa yang kita dah lalui sebelum ni. Saat-saat sukar yang kita tempuh. Betapa getirnya hati bila tengok Humaira bersusah payah bertarung nyawa. Dan betapa bahagianya bila melihat Humaira masih boleh tersenyum gembira.

Cukuplah. Cukuplah dengan segala ketakutan yang kita hadapi. Bertabahlah dengan takdir Ilahi. Akan sampai suatu masa, hikmah terbentang depan mata. Buat semua yang mendoakan Humaira di luar sana, terima kasih atas sokongan kalian. Doakan supaya Humaira diberi kesembuhan sempurna. Moga-moga Allah makbulkan doa kita semua. Mungkin ada antara kita yang doanya diangkat ke langit.

---
07 Jun 2017

No comments:

Post a Comment