Bersedekah itu adalah mujahadah

Ada orang pernah pesan, bila terasa rezeki sempit, maka perbanyakkanlah sedekah.
Ada orang sedekah dengan niat nak rezeki bertambah-tambah
Ada orang sedekah sebab nak dapat zuriat
Ada orang sedekah untuk ahli keluarga yang dah tiada

Apapun niat kita, sedekah mungkin jadi asbab penyelesaiannya. Selalunya penerima sumbangan akan mengangkat tangan berdoa sungguh2 untuk di penderma. Kena pula mereka golongan yang terpelihara, yang mustajab doanya. Jadi tak hairanlah bila nak sedekah, kita sertakan dengan niat.

Sebab dalam rezeki kita, tersimpannya rezeki orang lain juga. Sebab tu kita kena bayar zakat. Saya lihat sendiri, betapa lagi hebat harta benda seseorang, lagi hebat sifat dermawan dia. Kalau setakat nak sponsor ribu riban tu sambil pejam mata je dia boleh buat. Bila dah infaq tu, kehidupannya tetap ibarat ferrari meluncur laju. Takde pun dia tersungkur semput tak boleh makan.

Kerana hakikatnya bersedekah itu adalah mujahadah. Kita keluarkan sebahagian harta kita untuk dikongsi dengan orang lain. Bukan senang nak pujuk hati untuk sedekah. Sebab kadang2 itu je duit kita. Itulah yang nak bayar itu ini. Tapi Allah dah pun jamin. Kerana Allah dah janji kan..dengan bersedekah tidak akan jatuh miskin. Malah dibayar berlipat-lipat.

Dah sedekah ke hari ni? 😊

No comments:

Post a Comment