RUMAH PERLINDUNGAN NUR HATI

Kali ni kita terjah Ampang pula. Cari kelainan sikit. Selamat datang ke Rumah Perlindungan Nur Hati. 😎

Di sini adalah tempat tinggalnya ibu-ibu tunggal dan kanak2. Jangan terkejut kalau kami katakan bahawa majoriti anak2 di sini adalah anak diluar pernikahan. Para ibu menjadi ibu tanpa melalui proses akad dan nikah. 😭

Lebih sedih bila anak-anak ini tidak kenal pun siapa bapanya. Yang bongsu berumur 4 bulan. Ya, bayi berumur 4 bulan ialah antara penghuni di sini. Duduk menumpang kasih, mengharap belas ihsan masyarakat demi menampung hidup.

Sungguh. Mengalir air mata bila melihat betapa gembira dan bersyukurnya mereka bila kami hadir membawa juadah berbuka. Lebih gembira mereka bila kami duduk bersembang bergelak ketawa dengan anak2 di sini. Si bongsu 4 bulan yang mulus wajahnya, seakan bahagia bila kami menghulur tangan untuk mendukungnya dalam pangkuan.

Sempat beramah mesra seminit dua. Masa mencemburui kami. Kami perlu mengundur diri untuk meneruskan misi yang masih berbaki. Sambil bersalaman, kami berjanji dengan anak2 di sini, bahawa kami akan datang lagi, untuk menyantuni dan meneladani mereka, sama berkongsi rezeki.

Dalam kita asyik berfikir menu apa untuk berbuka dan bersahur nanti, jangan kita lupa, nun jauh di tengah Kuala Lumpur, betapa ramai  yang sendiri tak tahu apakah juadah berbuka dan bersahur masih ada untuk mereka?

Berhajat nak jadi sponsor? Rujuk di ruangan komen.

---
05 Jun 2017

No comments:

Post a Comment