JOM SERTAI SPONSOR BUKA PUASA

Ada macam-macam cara orang nak dapat pahala. Ada yang perbanyakkan solat sunat, ada yang melazimi bacaan alquran, ada yang menghadiri majlis ilmu. Semua ni amalan yang sangat besar pahalanya bila kita amalkan. Ini antara hubungan kita dengan Tuhan.

Bagaimana pula hubungan kita sesama manusia? Ada orang saling bertanya khabar, eratkan silaturrahim. Ada yang rajin sedekah. Tujuan asal sedekah adalah untuk kita sama2 membantu, saling merasa rezeki yang ada. Bila orang senang dengan kita, orang akan doakan kita. Secara tak langsung malaikat pun aminkan doa. Cukup 44kali, makbul doa tu. Sebab tu kita kena selalu buat baik. Bagi orang mudah nak doakan. Sebab kita tak tahu doa siapa yang Allah makbulkan. Mungkin dalam ramai2 yang doakan kita, ada yang doanya mustajab dan Allah kabulkan.

Seronoknya bila kita dapat bantu orang. Lagi best kalau jamu makan. Siapa tak suka makan free kan? Lebih2 lagi kalau dah lama sangat teringin nak makan.

Kalau nak tahu, kebanyakan anak2 yatim dan golongan asnaf ni jarang sangat dapat makan daging. Bila kami buat projek sponsor makanan berbuka puasa, kadang2 bila bajet cukup, kami akan beri peluang kepada anak2 ni untuk pilih menu sendiri. Dah agak dah, mesti minta lauk daging. Kalau kami tak dapat masakkan, mereka sanggup untuk minta yang mentah untuk dimasak sendiri. Percaya atau tidak. Inilah hakikat. Selalunya makan lauk ayam atau ikan. Lauk daging, udang , sotong kalau ada yang nak sponsor.

Sebenarnya dulu2 tak pernah terlintas pun di hati untuk jamu anak2 yatim ni. Tapi sejak tahun lepas rasa tergerak hati untuk ketuk pintu rumah mereka. Lama2 rasa makin seronok bila dapat jamu anak2 di sini. Macam2 latar belakang ada. Ada yang datang dari keluarga bermasalah, ayahnya terlantar sakit bertahun2. Ibu terpaksa keluar bekerja mengambil upah basuh pinggan, ada yang abang orang lain jaga, kakak pun orang lain jaga, ada yang hidup berpindah randah menumpang belas ihsan orang. Kalau nak dicerita semuanya memang bikin nangis.

Cukuplah kalau saya katakan bahawa sesungguhnya setiap usaha kita untuk membantu mereka sangat sangat sangat dihargai. Betapa banyaknya ucapan syukur dan terima kasih dan doa yang diucap berkali2 setiap kali kami sampaikan sumbangan. Mungkin pada kita sumbangan ni sikit sangat. Tak tergerak pun duit yang ada. Tapi pada mereka, tersangatlah bahagianya. Betul. Kadang-kala anak2 yatim ni dijamu mewah, ditaja sana sini. Tapi ada satu kenikmatan yang mereka tak dapat rasa. Iaitu kenikmatan makan bersama ayah dan bonda.

Kami tiada apa2 kepentingan di sini. Cuma sedang cuba untuk menyantuni anak2 yatim di sini. Kerana kami juga miliki anak, ahli keluarga yang kita sendiri tak tahu apa nasibnya bila kita tak lagi bersama mereka.

Mari bersama kami raikan mereka. Sertai misi sponsor buka puasa. Semoga rezeki kita semua bertambah2 dan tak pernah habis.

No comments:

Post a Comment