Percaya Pada Anak

Hari pertama persekolahan. Fenomena biasa bila kita lihat anak-anak tadika dan tahun satu yang kelihatan takut-takut ke sekolah. Ada juga yang menangis dan berguling. Ada ramai juga yang teruja dan bahagia lari sini sana.
Dan ramai juga ibubapa yang meninjau-nijau kawasan. Memerhati dari kejauhan. Risau dan bimbang kalau anak tak boleh sesuaikan diri dengan suasana baharu.
Saya teringat pada suatu kenangan. Ibubapa teman anak murid Tahun 1. Sejak awal datang ke sekolah, hingga waktu pulang. Pasti ada ahli keluarganya yang menunggu.
Murid tersebut tempat duduknya di bahagian belakang kelas, berdekatan dengan pintu. Di balik daun pintu kayu itu, akan duduk salah seorang ahli keluarganya. Sama ada ibu, nenek, atau pembantu rumahnya. Mereka akan duduk di kerusi. Seperti cctv. Setia menemani si murid hingga kelas habis sesi.
Keadaan itu berterusan hingga habis sesi persekolahan selama 40 minggu. Selama itu juga, murid tersebut masih kelihatan takut-takut. Tak boleh urus diri sendiri. Murid tersebut bukan memerlukan special needs, cuma konfidennya kurang. Akan menangis tercari-cari. Jika tiada ahli keluarga menemani.
.
.
This is separation anxiety. Rasa takut dengan suasana baru. Itu biasa. Rasa tak percaya diri dengan perkara baru. Juga biasa. Rasa kekok dengan orang baru. Pun biasa.
Ini adalah proses. Untuk kita berlatih mengenal keupayaan diri. Siapa pun kita, being a first timer, for sure kita rasa awkward. Sebab apa? Sebab tak biasa.
Oleh sebab itu, kita sebagai ibubapa. Readykan anak anak. Sebelum sampai sekolah, jelaskan pada anak, bahawa dia akan berada di sekolah. Bersama kawan, bersama guru.
Maklumkan pada anak, bahawa ibubapa akan pulang. Nanti habis sekolah, akan datang lagi, tunggu di sekian-sekian tempat.
Percaya bahawa anak-anak bijak tak terperi. Yakin bahawa anak-anak boleh sesuaikan diri.
Beri mereka ruang untuk biasakan diri. Bagi mereka peluang untuk berdikari.
Jangan takut. Percayalah, kita sudah serahkan anak pada tangan yang betul. Kita sudahpun tinggalkan anak pada tempat yang betul.
Good things take times. Just enjoy the journey. Soon, they will learn. That parents will not be there everytime to help them. But parents already built a basic to prepare them.
We teach them how to fight. They themselves will fight. Let them show their strength.
Just believe, they surely will achieve.
.
*sekadar gambar hiasan


No comments:

Post a Comment