Resepi Roti Arab Mudah Tanpa Yis

Saya dah kenal roti arab sejak di tingkatan 3. Masa tu belajar dengan kawan.

Lepas tu lama dah tak buat. Bila pergi belajar di universiti sempat juga buat untuk kawan-kawan.

Saya memang tak beli di kedai sebab saya belum jumpa roti arab begini di mana mana.

Kemudian saya pun hampir lupa kewujudannya. Sehinggalah baru-baru ni saya rasa gatal tangan nak main dengan tepung.

Zup zap kejap je siapnya. Sangat sesuai untuk orang yang mementingkan kesihatan. Roti yang tak berminyak. Enak dimakan seisi keluarga.

Mudah je nak buatnya. Bahan nya cuma tepung gandum, minyak, garam dan air.

Boleh tengok gambar untuk tengok cara membuatnya. Bila dah tengok tu bolehlah buat di rumah.

Mesti semua teruja. Makan pun bertambah tambah.

.
2 cawan tepung gandum

 1/2 cawan air

6 sudu minyak masak

Secubit garam

Campurkan tepung, minyak, dan garam

Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil uli tepung

Bila jadi doh, buat bulat-bulat saiz setengah penumbuk

Canai doh menggunakan roller, tabur tepung di atas papan supaya tepung tak melekat

Susun doh yang dah dileperkan di atas dulang

Panaskan minyak. Guna minyak banyak macam nak goreng ayam


Terbalikkan roti bila dah garing. Goreng sebiji demi sebiji dengan penuh kesabaran

Dah siap boleh susun atas pinggan. 
Lebih afdhol ajak jiran tetangga datang makan sekali. 


Pasti semua cakap sedap hingga menjilat jari. 





No comments:

Post a Comment