Perkara perlu diambil kira sebelum membuat keputusan untuk deal dengan wedding planner.

Tempoh hari saya terbaca kisah viral katering tak munculkan diri pada hari majlis perkahwinan diadakan. Bukan sebarang owner, tapi pakar di negara. Alkisahnya customer berurusan dengan wedding planner, merangkap pihak pakar katering sendiri.

Pada hari kejadian, ahli lain seperti mak andam, photographer, bridal boutique, semua muncul. Walau belum dapat bayaran daripada pihak pakar katering.

Jadi disebabkan dah last minute, sehari sebelum majlis baru tahu katering takde. Pihak pengantin dan keluarga terpaksa bertungkus lumus untuk mengambil alih tugas katering. Bukan sedikit jumlah tetamu. 1000pax.

.
.
.
Sedih. Saya sendiri rasa terkilan dan kecewa bila berlaku kes macam ni. Sedikit sebanyak telah mencalarkan imej peniaga katering. Kewibawaan diragui. Kredibiliti diragui.

Sebenarnya bila nak mengadakan sesuatu majlis, ada beberapa perkara perlu diambil kira sebelum membuat keputusan untuk deal dengan wedding planner.

1. Kenal pasti harga

Banyak yang menawarkan pakej all in one. Bayar sekali, dapat semua. Bayar harga katering. Dapat percuma pelamin, gambar, mekap, dewan, kerusi, meja, kipas, lampu, periuk, belanga.

Macam ni, bila ditawarkan harga terlalu murah, cuba selidik semula.

Contohnya pakej rm9999.99  untuk 1000pax

Dapat segalanya. mekap. pelamin. bunga. carpet. dewan. kerusi meja.

Cuba dapatkan harga untuk 1 item.

rm9999.99 ÷ 1000pax = rm9.99

Ok sekarang dengan harga rm9.99 , cuba anggap kita sedang membeli di kedai makan. Berapa jenis lauk kita dapat? Pemilik kedai bagi free gift tak?

2. Cuba berurusan direct dengan pihak lain.

Maksudnya, kalau kita nak guna khidmat photographer, cuba dapatkan contact number photographer berkenaan. Minta pada wedding planner tersebut.

Sepatutnya mereka takda masalah untuk membenarkan kita berurusan terus dengan pihak lain. Kerana mereka bekerja dibawah pengurusan yang sama.

Sama juga dengan mua. Cuba berurusan sendiri.

Kalau banyak syarat diberikan untuk berurusan terus, anda berhak meragui kredibiliti wedding planner berkenaan.

3. Dapatkan harga loose

Maksudnya begini. Bila dah diberi harga pakej all in one. Anda boleh juga tinjau harga loose setiap satu barang yang anda dapat.

Kalau dapat pelamin free, kerusi meja free, mekap free. Cuba dapatkan harga setiap satu. Berapa harga pelamin. Berapa harga kerusi meja. Berapa harga mekap.

Bila dah dapat harga satu persatu. Cuba sum up harga. Termasuk harga katering yang anda bayar.

Katakanlah harga yang anda dapat:

Pelamin rm500
Kerusi meja rm1500
Mekap rm300

Total rm2300

Ok sekarang cuba combinekan harga pakej yang anda bayar. rm9999.99

Harga pakej rm9999.99
- harga (pelamin +kerusi meja + mekap) rm2300
= rm 7699.99

So jumlah katering 1000pax anda bayar pada harga rm7699.99

Sekarang kira pula jumlah 1pax

rm7699.99 ÷ 1000 = rm7.6999

Jadi lebih kurang dalam rm7.69/pax. Dengan jumlah ini, apakah menu yang anda akan dapat bila makan di kedai?

4. Order lebih bayar kurang

Banyak yang menganggap bahawa bila order bertambah, maka harga makin murah. Sebenarnya tidak. Semakin banyak order, semakin tinggi modal dikeluarkan. Kerana semakin banyak tenaga kerja diperlukan. Tenaga kerja yang digunakan harus menerima upah bayaran. 

Ini order makanan fresh from kitchen. Bukan order makanan frozen. Makanan perlu diproses dan dimasak pada hari kejadian. Jadi tidak boleh tidak, mesti banyak tenaga kerja digunakan untuk menyiapkan tempahan.

5. Usaha tangga kejayaan

Kesimpulannya, bila kita nak mengadakan sesuatu yang besar, kita mesti kerja keras. Takde jalan pintas. Selidik dulu dengan siapa kita berurusan.

Dapatkan hitam putih setiap kali kita membuat transaksi. Pastikan pihak penerima bayaran mengeluarkan invois.

Bila terima makanan pada hari majlis, pastikan anda menerima delivery order. Di situ ada menyatakan jumlah makanan dan semua perkhidmatan yang hadir pada majlis.

Ini penting untuk mengelakkan masalah di kemudian hari. Tuan rumah boleh tengok sama ada makanan sampai mencukupi dengan jumlah order.

Yang lebih penting, dengan adanya hitam putih perjanjian, lebih mudah untuk kita rujuk dan gunakan sekiranya berlaku sesuatu diluar kawalan kita.

.
.
Kita menilai menggunakan akal dan minda.

Ayuh menjadi bijak

Caterer muda,
Nurjuwaini Aziz
Nenekatering

#kateringshahalam

No comments:

Post a Comment