BUAT SURVEY UNTUK KATERING

Bila nak buat event, memang ramai yang survey dulu. Tinjau banyak katering untuk mencari yang terbaik.

Betul tindakan tu. Memang tindakan bijak. Jadi kalau nak survey, jangan sekadar survey harga dan berapa item boleh dapat, tapi survey juga nilai yang kita dapat.

Saya faham bila ramai yang membandingkan harga. Tapi jadi kasihan apabila ramai kelabu mata bila ditawar buy 1 free 10. Terus hilang logik bila dapat harga tak masuk akal.

Sesuatu harga barang dijual bergantung pada nilai kos modal yang dikeluarkan. Semakin tinggi nilai kos modal, semakin tinggi harga dijual. Kalau kos modal RM2. Mustahil dijual pada RM1. Itu bukan perniagaan. Itu kebajikan.

Kita perlu pandai membezakan antara perniagaan dan kebajikan. Sebab tu dalam niaga ada zakat. Dalam kebajikan ada sedekah. Boleh rujuk ustaz ustazah apakah beza antara zakat dan sedekah.

Kena juga faham kenapa benda sama dijual dengan harga berbeza. Kereta BMW sama dengan kereta kancil. Dua dua ada empat tayar. Ada hon. Kena isi minyak. Sama sama boleh dipandu. Tapi tetap harganya berbeza. Sebab nilai. Nilai yang ada pada BMW yang membezakan harganya dengan kereta kancil. Yang ni tak perlu explain banyak, semua dah faham.

Begitu jugalah keadaannya kenapa katering dijual dengan harga berbeza. Bukan sekadar banding pada bilangan jenis lauk yang dapat. Tapi bandingkan juga pada kualiti yang kita dapat.

Senang je nak faham. Barang bagus semestinya bernilai. Nak dapat mesti ada harga. Jadi semakin tinggi kualiti barang, semakin tinggi nilai modal, semakin tinggi nilai jualan.

Semoga lebih ramai yang celik memilih nilai dalam membanding harga.

Saya,
Nurjuwaini Aziz
Nenekatering

#shahalamkatering
.

No comments:

Post a Comment