PASTIKAN HUMAIRA SIHAT

Sekarang ni musim cuti sekolah. Semestinya ramai orang yang balik kampung, pergi bercuti, pergi mengembara, pergi shopping. Kami pun ada agenda tersendiri. Yang pastinya berbeza daripada orang lain.

Kami sedang mempersiapkan diri untuk menghadapi minggu hadapan. Sesuatu yang dah dirancang 2 bulan yang lalu. Humaira will undergo another surgery. Sepatutnya dijadualkan pada minggu lepas. Tapi saya mohon agar dipostponed kerana saya perlu sudahkan segala kerja dan urusan yang perlu.

Doktor pun dah pesan siap-siap. Pastikan Humaira sihat. Jangan sakit. Kalau tak sihat, surgery ini tak boleh dijalankan. Kerana itu jugalah Humaira tak berperjalanan jauh. Disaat orang lain memenuhi jemputan walimah, hanya doa yang mampu kami titipkan. Disaat kawan sebaya mandi kolam, kami bawa Humaira jauh-jauh. Saat rakan sepermainan berlari berkejaran di taman, Humaira hanya mampu bermain di dalam rumah. Disaat yang lain bergembira menikmati cuti panjang, Humaira menghitung hari untuk berjuang.

Kerana perjalanan kita berbeza. Takkan pernah sama. Bukanlah nak membanding perjalanan siapa lebih hebat. Bukanlah nak mengira siapa lebih jaguh. Jauh sekali nak mengukur dugaan siapa lebih berat. Kerana itu semua tak membantu untuk melegakan. Kerana hidup ini bukanlah suatu pertandingan. Tidak bergantung pada ujian siapa lebih gempak.

Tapi hidup ini adalah sebuah perjalanan. Dan kitalah yang berhak menilai indahnya perjalanan sendiri. Menikmati liku liku yang ada. Mewarnai kanvas kehidupan dengan warna warni pengalaman. Yang bisa mengingatkan, betapa hidup ini penuh ketidakpastian.

Hanya satu yang kita perlu tahu, walau apapun terjadi, kita adalah satu. Gelak tawa, air mata, pastinya kita harungi bersama. Kerana kita dah janji, kita akan hadapi susah senang perjalanan, sambil berpimpinan tangan.

Come on, Hana Humaira. One more time, make me proud, like always!

#hanahumaira
#anakksyurga
.
.
---
02/12/2017

No comments:

Post a Comment