I'm a proud mama

Insan istimewa seperti Hana Humaira memerlukan penjagaan yang rapi memandangkan dirinya yang sensitif dan mudah untuk menjadi alahan kepada makanan, minuman, cuaca.

Makan buahan bersifat air tak boleh, seperti anggur dan tembikai. Minuman ais , aiskrim pantang nombor satu. Mama papa makan aiskrim pun sorok-sorok. Humaira tak boleh tahu. Nanti dia nak juga.

Perubahan cuaca dan suhu mendadak pun tak boleh. Kalau cuaca panas membahang tiba-tiba berubah kepada hujan lebat, bersiap sedialah untuk ambil inhaler.

Batuknya akan berpanjangan. Bikin tak tidur malam. Lebih mudarat, Humaira boleh muntahkan segala yang ada dalam isi perutnya. Paling takut muntah darah.

Terbaru, baru hari ini saya dapat discover another allergence, yang Humaira perlu jauhi sejauh-jauhnya. Allergi terhadap haiwan berbulu pelepah.

Tengah hari tadi Humaira ada bermain dengan burung puyuh yang sedang dalam proses pembersihan. Saya tak perasan masa mana dia ambil burung puyuh, siap gomol peluk macam anak patung. Cepat-cepat saya ambil burung puyuh tersebut dari tangan Humaira.

Keadaan ok sehinggalah petang tadi saya perasan telinga Humaira kemerahan. Matanya bengkak dan sembab. Saya bawa Humaira pergi mandi. Masa tu lah saya perasan badannya naik tompok-tompok merah. Bintat-bintat merah berbenjol jelas kelihatan di serata tubuhnya.

Selesai sahaja mandi terus saya bawa Humaira ke klinik. Doktor mengesahkan bahawa Humaira allergi. Sekarang Humaira dah pun ambil ubat tahan gatal dan allergi. Cuma perlu pemantauan berterusan. Kemungkinan untuk sesak nafas.

Harap-harap tiada mudarat kali ni. Moga tiada episod tidur hospital malam ni. Begitulah mencabarnya nak menjaga seorang anak bernama Hana Humaira.

Kenapa saya tulis di sini? Supaya saya tak lupa. Supaya saya beringat. Paling tidak, kalau suatu hari nanti saya tiada lagi di sisi Humaira, akan ada orang yang memberitahu bahawa Humaira perlu pengawasan dan pemerhatian rapi.

Saya percaya benda ni semua bersifat sementara. Saya yakin semua ni akan habis. Saya selalu berdoa supaya ini semua akan berakhir.

Di mana suatu hari nanti saya akan tersenyum melihat Hana Humaira, dan bangga memberitahu dunia, ' I'm a proud mama.'

.
#hanahumaira
#anaksyurga

---
13/12/2017

No comments:

Post a Comment