PERKAHWINAN ADAAH TANGGUNG JAWAB

Banyaknya orang yang bernikah, yang menganggap boleh selesai masalah, yang haram sudah menjadi sah, hanya sekadar memberi nafkah.

Namun hakikatnya nikah hanyalah permulaan kepada segala tanggungjawab dan amanah. Toleransi kedua dua belah. Realitinya menuntut tolak ansur dan kerjasama.

Saling melengkapi apa yang kurang sesama sendiri. Saling menerima dan memberi. Saling belajar dan upgrade diri.

Bukan sedikit wanita yang takut untuk berumah tangga hanya kerana bimbang kehilangan life dan privasi. Tak kurang juga lelaki yang menganggap isteri boleh disuruh sesuka hati.

Pernah seorang sahabat mengadu bahawa dirinya rasa tertekan hanya kerana dirinya menguruskan rumahtangga seorang diri. Tanpa suami membantu di sisi, yang hanya pandai mengarah itu ini. Juga ada pandangan lelaki, isteri hanya perlu turuti. Tiada hak untuk bersuara memberi pandangan peribadi.

Keadaan sebegini yang memberi pandangan gelap kepada hikmah sebuah perkahwinan yang dirai.

Seorang isteri, selayaknya menjadi permaisuri dalam rumah sendiri, memberi dan mencurah bakti kepada suami dan zuriat yang diberi, bukan dilayan seperti orang gaji, jauh sekali menjadi hamba abadi.

Seorang suami, seharusnya bertindak untuk melindungi, menjadi contoh yang diikuti, membantu saat perlunya di sisi, menyenangkan anak dan isteri.

Rumahtangga itu akan bahagia apabila ada kesamaan. Sama-sama saling memberi. Sama-sama melengkapi. Saat getir setia dihadapi. Saat bahagia tetap dinikmati. Supaya kehadiran saling disyukuri. Dan ketiadaan terasa di hati.

.

No comments:

Post a Comment