SUAMI URUSKAN RUMAHTANGGA

Pagi tadi, sambil memasak menyiapkan tempahan di dapur, sambil mendengar siaran radio kegemaran. Telinga saya sempat menangkap pesanan pendek yang disampaikan oleh DMFK bersama sepahtu sinar. Pesanannya lebih kurang berbunyi,

'Suami yang membiarkan isteri terlalu berdikari akan mengundang murka Ilahi'.

DMFK menjelaskan bagaimana keadaan suami yang melepaskan semua tanggungjawab kepada isteri, dengan niat 'isteri kena biasakan buat sendiri, sebagai persediaan suami tiada nanti.'

Kalau begitulah yang difahami, biar tentu tak bersuami, biar padan dengan semua buat sendiri.

Bukan sedikit yang mengalami situasi ini. Ada yang rela menguruskan sendiri, dari aspek membuat check up di klinik, uruskan anak, mengemas rumah, memasak, bayar bil, beli barang dapur, hantar dan jemput anak, semata-mata menggunakan tiket, nak berdikari, taknak susahkan suami.

Bila terjadi kes begini, sedikit sebanyak akan menyebabkan isteri hilang hormat pada suami, ada atau tiada, sudah tiada erti.

Pada waktu inilah pentingnya komunikasi yang melahirkan toleransi. Isteri perlu faham tugasnya sebagai membantu suami, bukan mengambil alih tugas suami.

Para suami seharusnya berusaha untuk menyempurnakan tanggungjawabnya kepada keluarga. Supaya kehadirannya disyukuri, ketiadaannya dirasai.

Beruntunglah para isteri yang mempunyai suami yang menyempurnakan segala urusan rumahtangga. Berbahagialah para suami yang memiliki isteri yang boleh berdikari. Tahu apa yang perlu dibuat. Bijak mengatur tugas sendiri.

“Orang yang imannya paling sempurna diantara kaum mukminin adalah orang yang paling bagus akhlaknya di antara mereka, dan sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya terhadap isteri-isterinya”. (Hadis riwayat: At-Tirmizi)

.
.

No comments:

Post a Comment