Takkanlah minggu ni masuk lagi?

Cuti seminggu. Tapi kami sekeluarga dah decide untuk tinggal di rumah sahaja. Tak payah ke mana-mana. Sambut merdeka dalam rumah. Sambut raya dalam rumah.  Haha. Kejam kan? 

Sebenarnya kan, kalau kami pulang ke kampung , lebih kejam. Bawa jalan-jalan lebih kejam. Sebab mendedahkan anak-anak pada bahaya di luar. Bukan paranoid. Bukan pengecut. Tapi kerana ini keperluan mereka. Anak kedua,  Muhayya demam campak. Anak pertama, Humaira batuk selsema. Batuknya bukan batuk biasa. Hanya kerana terdedah dengan ramai orang. Dia diserang batuk semula.

Baru minggu lepas Humaira discharge dari ward. Takkanlah minggu ni masuk lagi? Big No. Kalau Humaira masuk ward, siapa nak jaga adik Muhayya? Badan adik dah penuh bintik merah. Ini betul-betul buat mama tak tidur malam.

Pagi ni ada appointment di hospital. Macam tu lah kehidupan Humaira. Penuh appointment sana sini. Kejap di Shah Alam. Kejap di Serdang. Kejap di KL. Hebat kau nak. Dah penuh kalendar kena pangkah.

Semalam Maktok dengan Tokwan ada kat sini. Bila dapat tahu cucu tak balik, semata-mata nak jenguk cucu, sanggup datang dari jauh. Terima kasih semua sebab sudi jenguk kami. Teman kami makan, teman kami main di taman.

Bila tengok muka Humaira, rasa kasih menggunung. Bila dengar batuk Humaira, rasa sedih meruntun. Bila tenung parut Humaira, terasa nafas bernyawa. Ibarat mati hidup semula. Humaira senyum ketawa kembali. Humaira bangun tegak berdiri. Mula meniti sebelum berlari.

Duhai anak, perjalananmu masih panjang. Pandanglah terus ke depan. Nikmatilah hidup selagi masih di bumi. Kerana suatu hari nanti, semua kesakitan akan lenyap pergi. Hanya meninggalkan parut di dada. Yang akan menjadi tanda mengingatkan. Bahawa dirimu ahli syurga. Bahawa dirimu berjiwa perwira. Bahawa Allah itu ada. Yang Maha Menyembuhkan.

Percayalah.
Allah sedang sambut doa kita. Di saat kita memerlukan, Allah pasti hantar pertolongan.

Yahfazka, ihfazillah.
Jagalah Allah, Allah pasti jaga kita.

#hanahumaira
#anaksyurga

----
29 Ogos 2017

No comments:

Post a Comment