Bisnes Underground

Kami mulakan bisnes secara underground. Sebab apa saya panggil underground, sebab masa tu main terjah je. Langgar dinding berkali-kali. Tanpa syarikat, apatah lagi akaun bank syarikat. Yelah sebab masa tu bisnes sebab nak duit belanja je. Masa tu buat sebab nak cari duit beli pampers dan susu anak. Nak buat bayar kereta, bayar rumah. Saya pejam mata redah je. Saya pernah berhutang semata-mata untuk bayar kos rawatan anak di klinik. Sangat perit bila kita tengok anak sakit, lebih sakit bila kita tak berduit.

Selama setahun berniaga tepi jalan, buka gerai nasi lemak singgit. Saya mesej hampir sesiapa sahaja semata-mata untuk jual nasi lemak singgit. Hampir setiap hari masak nasi lemak, sampai ada orang tegur, ' eh awak ni bau nasi lemak lah', saya senyum je. Ada juga yang pandang saya macam peminta sedekah. Saya tak kisah pun sebab saya tahu ini sumber rezeki saya.

Selepas setahun berniaga, baru saya daftar akaun syarikat. Baru ada kekuatan untuk bergerak lebih jauh, perlahan-lahan saya menceburkan diri dalam dunia katering. Banyak benda saya belajar. Banyak lubang dah saya terjun, banyak juga tangga yang dah jatuh. Macam-macam dugaan datang, banyak kerenah orang yang saya jumpa.

Selepas dua tahun, saya nekad untuk wujudkan akaun syarikat. Setelah apa yang saya lalui, saya yakin untuk jalan terus. Jatuh bangun. Jatuh bangun. Jatuh bangun. Pernah ada ketika saya terpaksa korek tabung. Pernah juga bergolok bergadai. Pernah sedang asyik fokus berniaga, saya diuji dengan kesihatan anak. Pernah sampai jatuh terduduk. Pernah sampai rebah tergolek-golek. Saya anggap ini semua hanyalah tangga-tangga pertama yang perlu saya hadapi untuk mendaki tangga seterusnya. Saya yakin dan percaya, bila sampai masanya, dengan izin Allah, saya mesti sampai ke puncak juga.

Kata orang, 3 tahun pertama bisnes adalah tahun puaka. Kalau boleh lepas 3 tahun pertama, inshaAllah ada peluang untuk terus melangkah ke tahun berikutnya. Entah kenapa, saya juga mengakui ada benarnya kenyataan 3 tahun puaka tu. Sebab 3 tahun pertama adalah fasa pengenalan. Selepas sesi pengenalan boleh berpindah ke fasa berikutnya. Fasa yang lebih mencabar. Doakan saya dapat terus melangkah laju dalam dunia bisnes. Saya buat ni demi mak ayah. Demi anak-anak.

Kisah saya kisah biasa. Tapi kisah ini saya pasti ceritakan pada anak-anak. Agar nanti mereka tak lupa. Asal usul cerita kita, yang sentiasa berkongsi setiap impian, melukis setiap harapan, yang tak pernah memadam angan-angan, yang sentiasa bersama susah dan senang, Muhammad Khairul Fadhil.

Terima kasih sudi membaca. Doakan saya. ✌

Nasi lemak dan katering nenek
Nurjuwaini Aziz

No comments:

Post a Comment