Penghijrahan Memerlukan Keberanian

Bila sebut hijrah, mesti terbayang pindah. Terus mengingatkan saya tentang bagaimana proses penghijrahan saya dahulu dari sebuah rumah flat atas langit ke rumah atas tanah.

Dulu unit rumah sewa kami di tingkat 5, tiada lif, hanya ada 80 anak tangga yang perlu didaki sebelum sampai ke pintu rumah. Saya ingat jumlah ni sebab bila kira anak tangga, konon konon rasa dah nak sampai tingkat atas. Ni kalau tertinggal barang, confirm tak patah balik ambil dah. Haha.

Masih saya ingat lagi, masa tu kami masih di peringkat awal bisnes, masih berniaga gerai nasi lemak tepi jalan. Tiap pagi bangun seawal 3 pagi, masak didapur, lepas subuh terus buka gerai. Setiap hari ulang rutin sama. Bila dah buat benda sama setiap hari confirm resultnya sama.

Jadi bisnes partner saya (suami sayalah, siapa lagi kan) telah menyuarakan hasrat untuk berpindah. Mula-mula saya tak setuju. Yelah, masa tu belanja cukup-cukup. Risau kalau pindah, mesti tak cukup.

Tapi partner saya cuba yakinkan saya,

'Kalau kita tak pindah, hidup kita takkan berubah.'

'Kalau kita asyik fikir risiko kanan kiri, apa yang kita impi hanya tinggal mimpi.'

Lama juga masa saya ambil untuk setuju. Yelah, kalau pindah rumah, belanja mesti lebih besar. Kadar sewa rumah baru 3 kali lebih mahal, jarak rumah ke tempat kerja lebih jauh, kena bayar tol ulang alik, harga minyak lagi. Hmmmmmmm.

Tapi bila mengenangkan cabaran tinggal di rumah atas langit, saya akhirnya bersetuju. Cabaran yang saya maksudkan adalah kalau tak pindah, kami tetap kena naik turun tangga setiap hari, air perlu ditadah bertong-tong, bila duduk rumah tinggi, tekanan air perlahan. Kalau tak tadah air, alamatnya tak mandi tak minum lah satu famili.

Jadi bermulalah episod penghijrahan kami. Nak pindah bukannya mudah. Kena ada duit untuk booking, 2+1 monthly rental. Kewangan yang ada pun semput, inikan pula nak cari duit booking.

Satu-satunya cara yang kami ada masa tu adalah pajak dan gadai. Percaya atau tidak masa tu saya telah menggadaikan apa yang ada. Dapat je duit terus bayar booking.

Berkali-kali saya tanya suami, 'Betul ke apa yang kita buat ni?'

Suami tanya balik, 'Kita ada cara lain ke?'

Memang tawakal habis. Saya tahu ini kerja gila. Entah dapat tebus balik barang gadaian pun tak tahu. Entah dapat bayar sewa pun tak tahu. Entah dapat survive pun tak tahu. Yang saya tahu, saya mesti buat sesuatu. Komitmen banyak atas bahu.

Alhamdulillah, rezeki Allah memang luas. Hasil penghijrahan berani mati, kehidupan menjadi makin baik. Anak-anak dapat air yang bersih, dah tak payah turun naik tangga, dapat tebus balik barang gadaian dan yang lebih penting bisnes Nenek Catering makin berkembang.

Kadang-kadang saya terfikir, kalaulah kami tak berhijrah, takdir kami mungkin tak berubah. Hijrah itu bukan bermaksud  tidak menerima takdir, tapi kita berpindah dari sebuah takdir ke takdir yang lain.

No comments:

Post a Comment