MUHASABAH DARI HOSPITAL

Seperti biasa, setiap kali admission anak ke dalam wad, pasti ada kisah yang buat saya muhasabah.

Admission kali ni saya dapat bilik untuk 2 orang. Jiran katil sebelah adalah seorang ibu dan bayi berusia 55hari.

Disebabkan jarak antara katil kami agak rapat, jadi saya dapat mendengar dengan jelas perbincangan ibu ini dengan doktor.

'Pembedahan ini 50:50. Kalau berjaya, memang hilang terus sakit ni. Tapi kalau gagal, anak awak mungkin menghidap sakit ni sampai bila-bila.'

Bila doktor keluar untuk melawat pesakit lain, saya bangun menuju ke sinki yang kebetulan bersebelahan dengan katil jiran.

'Saya sedih sangat, kenapa anak saya jadi macam ni,'

Saya berpaling. Pandang keliling. Hanya saya dan dia. Sah. Dia cuba bercakap dengan saya.

Perlahan saya cuba merapati. Duduk di birai katilnya. Air matanya mengalir laju. Sampai saya terpaksa hulurkan tisu.

Saya sekadar memandang. Tidak menyampuk walau sepatah. Memberi ruang padanya untuk meluahkan isi hati.

Si ibu menyambung perbualan,
'Ini anak pertama saya. Lima tahun saya tunggu anak ni. Tapi lepas lahir, dia sakit begini pula.'

Luahnya dengan pelat Sabah yang agak pekat.

Saya amati tubuh si anak. Tubuh comel itu kekuningan. Matanya juga kuning. Biliary Atresia. Satu penyakit pada fungsi hati.

Saya hilang kata. Cuba berada ditempatnya. Cuba berkongsi semangat dengannya. 

Saya genggam tangannya.

'Sebenarnyakan, walau doktor sendiri tak bagi jaminan, walau anak kita kritikal, sebagai ibu, kita ada satu kelebihan yang Allah bagi. Masa ni lah kita perlu gunakan kelebihan kita.'

Si ibu angkat mukanya. Cuba memahami maksud saya.

'Doakanlah anak kita. Allah kan dah janji,  doa yang dijanjikan mustajab ialah doa seorang ibu untuk anaknya. Selagi anak kita bernyawa, selagi itu peluang masih ada,'

Saya cuba meletakkan diri saya ditempatnya. Saya sebutkan 'anak kita',
menunjukkan kami di situasi yang sama.

Entah kenapa. Waktu itu air mata kami turun bersama-sama.

.
.
Saya teringat sebuah pesan, bila kita diuji, sebenarnya masa tu melihatkan hubungan kita dengan Tuhan.

Sama ada kita sekadar menerima takdir dan bersangka buruk dengan Tuhan, atau kita berusaha mendapat takdir yang lebih baik, dan perbaiki hubungan dengan Tuhan.

Hebatnya doa seorang ibu, dijanjikan perkenan Tuhan. Mustajabnya doa ibu, diaminkan semua malaikat.

Disaat terangkatnya doa ibu ke dada langit, sungguh tiada hijab diantara dia dan PenciptaNya.

.
.
Tuhan, Engkaulah yang mengizinkan sakit. Engkau jualah yang kurniakan kesembuhan. Ditangan Engkau segala kekuasaan. Perkenankanlah doa ibu ini untuk anaknya dengan sebaik baik kesembuhan.
.

No comments:

Post a Comment