Terasa terangkat sedikit beban

Semalam bateri phone habis awal. Jasa anak tengok youtube😅. Jadi saya cas hingga tengah malam. Kurang lebih dalam pukul 3 pagi saya bangun semula. Sempat jenguk phone kejap. Belek-belek kot ada mesej masuk.

'Salam jue. Ada kat mana? Ada apa-apa yang saya boleh tolong?'

Wah gembiranya hatiku. Sungguh walau pertolongan itu simple, tapi sangat bermakna. Sangat membantu. Terasa terangkat sedikit beban.

Begitulah kehidupan. Ada ketika kita perlukan bantuan orang. Bukan setiap masa kita mampu lakukan sendiri. Dan seharusnya kita bersyukur pada Tuhan. Kerana telah menghantar pertolongan saat kita memerlukan.

Kadang-kadang kita tak perasan yang monolog kita didengari Tuhan. 'Ya Tuhan, bantulah aku. Hantarkan pertolongan dari setiap penjuru.'

Dalam tak sedar sebenarnya kita sedang berdoa. Bergantung terus pada Tuhan. Kerana Dialah yang menggerakkan hati manusia untuk datang membantu kita.

Walau dilanda pelbagai dugaan, teruslah bersangka baik dengan Tuhan. Kerana kita tak tahu, apa perancangan Tuhan untuk kita.

Kadang-kadang Tuhan hantarkan kita dugaan hebat. Sampai kita rasa tak kuat. Tiada larat. Percayalah, dugaan datang bukan untuk membebani, bukan untuk memberati.

Sesungguhnya ujian adalah pengingat,
Bahawa Tuhan itu amat dekat,
Disebalik ujian yang hebat,
Ada darjat yang diangkat.

---
21 Ogos 2017
Hospital Shah Alam

No comments:

Post a Comment