Kenapa guna nama nenek?

Mana-mana sahaja kami pergi, kami akan perkenalkan Nenek Catering. Kalau sebelum ini namanya Nasi Lemak dan Katering Nenek. Kali ini setelah kami duduk berdiskusi sambil minum kopi tanpa gula, maka terhasillah nama Nenek Catering.

Tiada lagi nama Nasi Lemak dan Katering Nenek. Yang ada hanyalah Nenek Catering. Ini namanya penjenamaan semula. Cewah. Hmmm kenapa tidak namakan neni catering? Atau nama lebih glemer yang lain?

Well, setiap yang hidup itu bernyawa. Tiap yang bernyawa miliki roh. So apa kena mengena? Sama seperti nak namakan anak, mesti ibubapa  gugel dan baca buku, buat rujukan sana sini semata-mata nak memastikan nama panggilan anak ada maksud yang baik, mudah-mudahan dengan keberkatan nama tu, sikap dan peribadi anak pun baik sama.

Begitu juga bila nak tubuhkan sesuatu. Mesti ada nama. Dan nama tu mesti ada roh yang menghidupkan. Baru serasi. Mudah-mudahan dengan nama Nenek Catering mampu menjadikan bisnes ni lebih maju. Amin.

Nama diberi Nenek Catering memandangkan ini adalah resepi nenek. Terima kasih nenek atas ilmu yang diperturunkan. Tak sia-sia sinsing lengan masuk dapur tiap kali balik kampung. Nenek yang pertama akan duduk berlunjur dan menyenaraikan semua resepi. Dan tiap kali itu jugalah saya akan keluarkan buku dan pen. Setiap resepi itu harus dibukukan. Harus disimpan. Supaya nanti tak hilang ditelan zaman.

Bukan setakat tu ilmu nenek. Baik dari segi penyediaan perkakas memasak hinggalah cara memasak. Semua ada step. Semua nenek ajar satu persatu. Dan nenek akan beri komentar paling jujur. Kalau masin dikata masin. Kalau tawar dikata tawar. Yang pasti kalau nak ilmu, harus sabar dan rela terima teguran.

Bukan senang nak dapat ilmu nenek. Nenek seorang yang teliti. Setiap yang dibuat ada pantangnya sendiri. Ada aturan. Bukan setakat step memasak, rempah ratus pun wajib import dari Kelantan. Semua mesti sama. Baru rasa tak lari. Dan yang pasti setiap masakan nenek sangat sedap. Manakan tidak, asal ada majlis sahaja pasti nenek akan bergulai. Semerbak harum bau masakan nenek. Wajib makan bertambah.

Banyak pesan nenek. Tapi satu je saya ingat.😅 Jaga solat. Nenek cakap, biar sesibuk mana pun kita, jangan sampai tinggal solat. Selagi mana kita solat, selagi itu hidup berkat. Dan keberkatan itulah yang menjadikan siapa kita hari ini.

So ada yang teringin nak rasa penangan resepi nenek?  Apa lagi, roger lah krew Nenek Catering Muhammad Khairul Fadhil Nurjuwaini Aziz. Pasti tak mengecewakan😉

#nenekcatering
#rindunenek

No comments:

Post a Comment