Jaga Adab Dengan Makanan

Dah makan ke? Masak apa hari ni? Eh macam nama group pulak. 😅 Sambil makan tu jangan lupa untuk jaga adab. Adab dengan makanan, selain bagus untuk tubuh, kita juga makin terserlah ayu 😌 dan kelihatan sopan santun ketika makan.

Kali ni nenek nak share serba sedikit adab-adab yang kita perlu jaga waktu menyantap. Nyum Nyum.

1) Dimulakan dengan basmallah

'Wahai anakku, jika engkau hendak makan, ucapkanlah bismillah, makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah makanan yang berada dekat denganmu.' (HR Thabrani dalam Mu'am Kabir)

2) Makanlah dari pinggir piring

Jika kalian makan, maka janganlah makan dari bahagian tengah piring, akan tetapi hendaklah makan dari pinggir piring. Kerana keberkatan makanan itu turun di bahagian tengah makanan." (HR Abu Daud, Ahmad, Ibnu Majah, dan Tirmidzi. Imam Tirmidzi mengatakan, 'Hadis ini hadis hasan sahih'.)

3) Elakkan duduk dari bersandar

'Abu Juhaifah mengatakan bahawa dia berada dekat Rasulullah, kemudian Rasulullah berkata kepada seseorang yang berada dekat dengan baginda, "Aku tidak makan dalam keadaan bersandar." (HR Bukhari)

4) Menggunakan tangan kanan

Dari Jabir bin Abdillah, Rasulullah bersabda, "Janganlah kalian makan dengan tangan kiri kerana syaitan itu juga makan dengan tangan kiri." (HR Muslim)

5) Memakan makanan yang dekat

Umar bin Abi Salamah meriwayatkan, "Suatu hari aku makan bersama nabi, dan aku mengambil daging yang berada di pinggir nampan, lantas nabi bersabda, "Makanlah makanan yang berada dekat denganmu."
(HR Muslim)

6) Jangan tiup makanan mahupun minuman

'Rasulullah melarang meniup pada makanan dan minuman.' (HR Syeikh Al Albani- Shohiihul Jaami' )

7) Tidak boleh menghina makanan

'Rasulullah sama sekali tidak pernah mencela makanan. Jika baginda menyukai, baginda akan memakannya. Jika baginda tidak suka, maka baginda meninggalkannya' (HR Bukhari dan Muslim)

Semoga kita semua mengamalkan sunnah nabi dalam kehidupan seharian. Sambil makan pun dapat pahala.

#nenekcatering
#pesannenekuntukanakcucu

No comments:

Post a Comment