Betul ke awak pilih dia? Takde orang lain ke?

Sejak dulu lagi ramai yang tertanya-tanya. Kenapa saya pilih beliau Muhammad Khairul Fadhil untuk menjadi pasangan hidup saya. Macam-macam persoalan timbul. Pelbagai reaksi diterima. Ada yang positif, sokong dan saling support. Tak kurang juga yang cuba memisahkan.

'Betul ke awak pilih dia? Takde orang lain ke?'

'Dia kan takde apa-apa. Korang nak makan apa nanti? Makan pasir?'

'Carilah orang lain.. takkan kau nak merempat pula?'

Saya faham sangat kenapa semua meragui. Sebab beliau tak punya apa-apa. Jangan kan sebuah rumah, kereta pun tiada. Dan semua soalan itu saya jawab dengan satu jawapan yang sama,

'Saya tak tahu sama ada boleh hidup mewah atau tak, saya tak tahu ada harta berjuta atau tak. Tapi hanya satu yang saya tahu. Dia akan buat apa saja demi saya bahagia.'

Yakin betul saya masa tu. Entah keyakinan tu datang dari mana. Yang saya tahu, ada sesuatu pada dirinya yang membuatkan saya yakin.

Dia berani bermimpi. Berani untuk memvisualkan apa sahaja. Seorang yang penuh cita-cita. Seorang teman pernah berpesan pada saya, 'Kalau berjumpa dengan seorang lelaki, tanya kan apa yang dia akan miliki pada 5 tahun akan datang. Kalau dia boleh jawab soalan ni, kamu jangan tunggu. Just marry him.'

Entah kenapa, saya forward tanya soalan tu padanya. Masa tu zaman mesej. Wasap tak wujud lagi.

Tanpa sebarang keraguan laju je beliau jawab,  '5 tahun lagi apa yang saya akan ada:
1. Kita dah kahwin
2. Kita dah ada anak
3. Kita dah ada bisnes sendiri
4. Kita dah ada kereta
5. Kita dah ada rumah

Antara percaya dan tidak. Keberaniannya untuk bermimpi itu yang saya kagumi. Bukan sebarang mimpi. Ia adalah sebuah planning. Perancangan yang jelas. Matlamat yang tampak   terang. Dan yang paling penting, perancangannya bukan sekadar impian sendiri, tapi perancangan untuk kami.

ALHAMDULILLAH. Setelah empat tahun berkahwin, 4 daripada impian tersebut telah pun direalisasikan. Impian yang menjadi jejak-jejak mimpi. Sehingga hari ini, beliau tetap akan menyatakan apa sahaja mimpinya kepada saya.  Dan saya akan setia menyokong dan memberi semangat. Kerana saya tahu, disebalik usaha keras seorang suami, ada doa seorang isteri.

Happy Anniversary, husband. Terima kasih kerana setia menemani setiap ketawa dan air mata kita. Semoga hubungan kita berkekalan hingga ke syurga.

P/s--sesekali nak buat posting bergula. Alaa kasi can laaa...😅😅😅

---
08 Ogos 2017

No comments:

Post a Comment