HEBATNYA TANGAN YANG MEMBERI

HEBATNYA TANGAN YANG MEMBERI

Angin ramadan dah pun bertiup. Dah terbayang bazar ramadan sepanjang jalan.  Ada bermacam makanan untuk dipilih. Bagi yang berkesempatan, mesti plan dah nak masak apa time berbuka dan sahur nanti.

Tapi dalam kebanyakan kita, mesti ada yang tak dapat memilih. Hanya berbuka dengan apa yang ada. Tiada lauk penuh atas meja. Penuh sederhana.

Ini realiti. Saya pernah jumpa mereka yang hanya bersahur dan berbuka dengan satu nasi dan satu lauk. Itu belum lagi yang makan nasi goreng tiap hari.

Ada yang siap tanya saya, mana masjid atau surau yang buat jamuan free?  Semua dibuat untuk berjimat. Kerana kekangan dana. Semua mesti bertahan sampai hari esok atau hujung bulan. Mungkin.

Dan saya juga pernah jumpa ramai orang pemurah di luar sana. Yang saban tahun pasti akan menghulur belanja, untuk berbuka puasa.

Yang lebih saya kagum, besarnya percaya mereka. Sudi menghulur dana, tanpa mengenali siapa yang menerima.

Mungkin dari situlah datangnya ayat 'tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima'. Kerana nak memberi itu bermula dari hati. Kerana memberi untuk berkongsi rezeki.

Kerana memberi itu satu mujahadah. Rezeki yang kita cari susah payah, dan kita kongsi dengan orang sebelah. Sungguh. Bukan satu benda yang mudah.

Tapi golongan ini wujud. Mereka ada sentiasa. Kerana mereka percaya, dalam rezeki kita, tersimpannya rezeki orang lain.

Kalau nak rezeki mencurah, rajinkanlah tangan untuk bersedekah. Disaat terasa semputnya  rezeki nak menjengah, belanjalah orang yang lebih susah.

Kerana waktu itu kita akan rasa, betapa beruntungnya kita. Dengan banyaknya nikmat yang tak terhingga.

************************************

Ahlan wa sahlan ya Ramadan

Bagi yang nak menjadi penaja buka puasa / sahur kepada jemaah masjid / surau /rumah anak yatim/pusat tahfiz, sahabat sekalian dialu-alukan untuk menghubungi saya.

Saya akan bantu uruskan booking tarikh dan tempat, masak, dan agihkan makanan.

Cepat. Puasa 30 hari cuma.
Boleh wasap 014 596 5015 / 0111 076 3754 untuk maklumat lanjut.

#nenekatering
#jamuanberbukapuasa

**gambar menunjukkan antara jamuan berbuka puasa dan sahur yang pernah kami buat pada tahun lepas.



No comments:

Post a Comment